Fotoskole 2
– farver og fokus
En kendt gammel fotograf levede efter devisen: er billedet ikke godt, så gå tættere på. Når man fotograferer under vandet er dette i særdeleshed sandt. Tommelfingerregel nummer ét er at være tæt på motivet. Hold altid dette faktum frisk i hukommelsen. Lad ikke anden information eller teknik forvirre din hjerne, så du pludseligt er for langt væk. At være tæt på motivet er en grundforudsætning.
Stort problem
Der hvor du dykker, hvad enten det er i havet, i en sø eller en swimmingpool, er vandet et ”stort” problem i dobbelt forstand. Vand indeholder partikler, som spreder lyset. Vandet bliver derfor til en mere eller mindre tyk tågedis foran kameraet. Jo bedre sigten er, jo mindre er tågeeffekten. Så den mest begrænsende faktor i undervandsfotografering er vandet. I praksis betyder det, at hvis man er langt fra motivet, så bliver det uskarpt og farveløst. Endnu engang – undskyld gentagelsen – er det vigtigt at gå tæt på.
Dykkedybden afgør hvilken kvalitet det omgivende lys har. Jo lavere man er, jo bedre lyskvalitet. Når man kommer et stykke ned, er der gradvist færre farver i det naturlige lys. Dybt nede forsvinder de fleste farver i princippet helt. Omgivelserne antager en blå eller grøn tone, afhængigt af vandets egen farve. Tager man billeder med naturligt lys i dybet, bliver det måneagtige billeder med ekstremt blå- eller grønstik.
For at reducere dette fænomen når man uv-fotograferer, kan man anbringe et farvefilter mellem motivet og kameraet. Afstanden til motivet afgør hvor kraftigt et filter, man skal anvende. Er man to meter fra motivet i dansk farvand og i god sigt, så skal man have monteret grønt filter til to meter. Endnu engang. Jo nærmere motivet du er, jo mindre påvirkning får du.
Naturlige farver
Det er egentlig forkert at sige, at man sætter farve på billederne. Kameraet giver snarere mulighed for at fremhæve naturens egne farver. Det er farver som til og med vort avancerede og automatiske øje kan have svært ved at se et stykke nede i vandet. Så hvordan gør man? Er det svært? Hvilke muligheder har man?
En enkel måde til at få farverne tilbage i billedet, er at anvende kameraets manuelle hvidbalance. Her benytter man sig af det omgivende lys og slukker for blitzen. Denne metode er præcis, som når man fotograferer på landjorden. Det kræver sollys for at fungere godt, og man skal have solen i ryggen. At fotografere med det omgivende lys fungerer i vid udstrækning i tropiske områder, hvor der oftest er mere lys tilgængeligt.
For at hvidbalancere manuelt retter man kameraet mod noget hvidt eller hvidligt, fx en særlig hvidbalanceskive, gennem det farvede vand i det farvede lys. Du fortæller således kameraet, hvad der svarer til farven hvid, på netop den dybde med det lys som er der. Det er en slags situationsanalyse. På lavt vand i miljøer med meget lys fungerer denne metode udmærket, men ikke så godt, hvis der kun er lidt lys. Manuel...