DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

Biologi  Biologi
Dykning med hvidhajer ved Guadalupe
Vidste du, at hvidhajer kan få "The Bends"?

Dykning med hvidhajer

– ved Guadalupe

Tekst og foto Lars Duvander, Götene Dykarklubb

Klokken er syv om morgenen. Jeg har lige afsluttet en let morgenmad og skiftet til min våddragt. Langsomt kravler jeg ned ad stigen til overfladeburet. Jeg omsluttes af det 18-grader varme vand og stiller mig på bunden af ​​buret, mens jeg justerer det tunge vægtbælte. Jeg tænder mit kamera og begynder at kigge ud i det krystalklare vand – der er mindst 30 meters sigtbarhed. Der går ikke længe, ​​før den første hvidhaj kommer svømmende ud af ingenting.

►  Først svømmer den forbi lidt på afstand, men efter et stykke tid kommer den tættere og tættere på buret. Da den langsomt glider forbi buret, i et par decimeters afstand mødes vores øjne. Det er helt tydeligt, at hajen holder øje med mig, og hajen er helt sikkert klar over, at jeg i lige så høj grad holder øje med den, hvis ikke mere.

Livslang interesse
Hele mit liv har jeg været interesseret og fascineret af store hvide hajer. Da jeg var en lille dreng, gik jeg med mine forældre til badehuset. Der forsvandt jeg ind i fantasiens verden, og jeg blev verdens modigste dykker, der svømmede med hvidhajer… i poolen. Hajer som art har eksisteret på Jorden i 420 millioner år. Det betyder, at arten eksisterede cirka 200 millioner år før dinosaurerne og overlevede den asteroide, der udslettede dinosaurerne. Evolutionen har kun i ringe grad ændret hajer som art. Arten var meget veludviklet “fra starten”.

I 2014 så jeg et afsnit af Shark Week på Discovery, og det blev filmet i Guadalupe. Lige der og da besluttede jeg at tage dertil. Jeg bestilte min første rejse og drog dertil i 2015. Så vendte jeg tilbage i 2017 og nu senest i 2021.

Isla Guadalupe
Guadalupe Island, eller Isla Guadalupe, er en 250 km² stor vulkanø beliggende 241 kilometer ud for vestkysten af ​​Baja California-halvøen i Mexico, cirka 400 kilometer sydvest for byen Ensenada i staten Baja California, i Stillehavet.

På øen er der store kolonier af pelssæler og nordlige elefantsæler. Det ved hvidhajerne, og de vandrer dertil i løbet af august måned, og man kan se dem der indtil udgangen af ​​november. Omkring 400 forskellige individer af hvidhajer er blevet identificeret. Dog ser man ikke dem alle i området hvert år. Nogle er der oftere end andre.

Sidst rejste jeg dertil med det nystartede dykkerrejseselskab BeAShark, som er ejet og drevet af Euan Rannachan og Nikki Sevy. Begge har dykket ved Guadalupe regelmæssigt siden begyndelsen af ​​2000'erne. At komme dertil er en lang og ret møjsommelig rejse, men i sidste ende er det besværet værd. Du skal regne med omkring 20 timer fra dør til dør. Sædvanligvis tjekker man ind på et særligt hotel i San Diego. Der lærer du rejselederne og de andre dykkere at kende aftenen før afgang gennem en fælles middag.

Proceduren
Den første dag efter morgenmad og check-out bliver du hentet med bus til videre transport til fiskerlandsbyen Ensenada, der ligger i det nordvestlige Mexico. Busturen tager ca. to timer. I Ensenada går du ombord på båden Solmar V.

Sejlturen ud til øen tager cirka 18-20 timer, lidt afhængig af vejret. Det kan ofte være en rejse med høj søgang, så søsygepiller et must. På båden er det all inclusive, og maden ombord er helt fantastisk og servicen er i verdensklasse.

Der er normalt mange utroligt dygtige undervandsfotografer med på turen. Alle, jeg har mødt, deler gladeligt tips og tricks til at få gode billeder. Euan...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs artiklen i DYK #78:

SOME images:
Dykning med hvidhajer ved Guadalupe, Dykning med hvidhajer ved Guadalupe
Vidste du, at hvidhajer kan få "The Bends"?
, Dykning med hvidhajer ved Guadalupe
Jeg kom til finalen i en fotokonkurrence i Mexico med dette billede. Jeg endte dog uden for podiet.
Jeg var på svensk radio P4 Skaraborg og fortalte lidt om min interesse for hvidhajer for et stykke tid siden.