DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

  Vrag  Vrak
SMS Wacht er en tysk krydser fra 1886, der gik ned i 1901 under en flådeøvelse efter en påsejling på grund af Wahcts dårlige manøvreegenskaber. Wahct skulle i øvelsen prøve at bryde gennem ”fjendens” formation. Men det mislykkedes, så Wacht kom til at sejle lige ind foran SMS Sachsen, hvorefter et sammenstød var uundgåeligt, og Wacht blev ramt midtskibs.
SMS Wacht er en tysk krydser fra 1886, der gik ned i 1901 under en flådeøvelse efter en påsejling på grund af Wahcts dårlige manøvreegenskaber. Wahct skulle i øvelsen prøve at bryde gennem ”fjendens” formation. Men det mislykkedes, så Wacht kom til at sejle lige ind foran SMS Sachsen, hvorefter et sammenstød var uundgåeligt, og Wacht blev ramt midtskibs.

Rügen

– vragtur

Tekst & Foto: René B. Andersen

Den tyske ø Rügen giver adgang til nogle af de gode vrag i Østersøen, som vi som danskere normalt ikke har så nem adgang til på grund af afstanden og vejret. Øen ligger nord for det tyske fastland ved Stralsund, og er med en længde på 52 kilometer og en bredde på 41 kilometer Tysklands største med masser at byde på under vandet.
 

► Vi mødtes i Københavns Dykkerklub og kørte over Trelleborg i Sverige og derfra videre med færgen til Rügen. Her havde vi lejet os ind i et hus i et villakvarter, og da vi havde fået vores udstyr og bagage læsset af, gik vi på jagt efter et slæbested. Rügen er en hyggelig ø med flot natur og masser af hygge for turisterne med små spisesteder i hver landsby. Vi fik fundet et slæbested i byen Glowe, selvom vejen derned er kamufleret godt med skilte, hvor der står, at der kun er adgang for cykler og fodgængere. Slæbestedet koster 10 euro per dag, men det er vigtigt at huske også at betale for parkering af bilen, også selv om du holder inden for bommen til slæbestedet. Det er en fordel at tjekke, hvornår man kan komme ud igen, da den bliver låst sidst på dagen og faktisk også midt på dagen, hvis havnemesteren kører en tur. Den sidste dag måtte vi skrue bommen af for at komme ud; vi havde ikke tid til at vente to timer, når vi skulle nå færgen.

Tre vrag i dårligt vejr
Vejret var lidt blandet på turen, så vi begyndte på tre ukendte vrag, som ligger tæt på land ved den nordøstlige del af Rügen. To trævrag og ét jernvrag af ældre dato. Desværre var sigten ikke så god, så kameraet blev oppe. Det første trævrag var faldet en del sammen, men der blev fundet et par flotte flasker med årstal på og et par tallerkener. Men de fik lov til at blive, da standen ikke var så god. Nummer to trævrag så noget bedre ud. Skibet var intakt med masten liggende ud over siden på vraget og med mulighed for at svømme ind i det. Lasten var stadig ombord, men desværre var det kul. Jernvraget var også temmelig ødelagt, med agterenden som den mest velbevarede. Her kunne man også svømme ind, men rummet var ét stort rod af brædder, og med løs bund forsvandt sigten hurtigt. Ud fra agterenden og nogle af de motordele, vi fandt, må skibe have haft en vis størrelse. Men ud mod stævnen forsvinder skibet ned i mudderet. Alle tre vrag er ok, men sigten var ikke den bedste.

T34 Tysk torpedobåd
T-34 er et af de vrag, jeg havde glædet mig til. Med 30 sømil fra Sverige, men kun 15 sømil fra Rügen, er det ikke så tit, at muligheden byder sig. Skibet er en gammel tysk torpedobåd fra 1944. Men hvis man tænker torpedobåd som de små, der ligger i Lunkebugten, tager man fejl. Denne torpedobåd er 103 m lang og med en besætning på 198 mand. Skibet blev sat i tjeneste i august 1944. Men gik på en russisk mine allerede i november 1944 og ligger nu på 47 meter. Desværre næsten med bunden i vejret. En dag var vi så heldige med vejret, at det kunne lade sig gøre at sejle ud til den, og vraget var nemt at finde, for det viste sig, at en lokal fisker havde sat garn lige hen over positionen. Efter sejlturen ville vi på vraget garn eller ej, så vi gik ned, efter første hold havde bundet på. Da vi kom ned, var der bundstrøm. Vi landede på toppen af vraget på 39 meter, og sigten var ok. Vi blev på toppen og svømmede langs vraget. Men desværre kunne...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Rügen 2017
Rügen 2017
Læs artiklen i DYK #44:





SOME images:
, SMS Wacht er en tysk krydser fra 1886, der gik ned i 1901 under en flådeøvelse efter en påsejling på grund af Wahcts dårlige manøvreegenskaber. Wahct skulle i øvelsen prøve at bryde gennem ”fjendens” formation. Men det mislykkedes, så Wacht kom til at sejle lige ind foran SMS Sachsen, hvorefter et sammenstød var uundgåeligt, og Wacht blev ramt midtskibs.
SMS Wacht er en tysk krydser fra 1886, der gik ned i 1901 under en flådeøvelse efter en påsejling på grund af Wahcts dårlige manøvreegenskaber. Wahct skulle i øvelsen prøve at bryde gennem ”fjendens” formation. Men det mislykkedes, så Wacht kom til at sejle lige ind foran SMS Sachsen, hvorefter et sammenstød var uundgåeligt, og Wacht blev ramt midtskibs.
, Der, hvor styrehuset skulle være, er alt væk, så det er svært at danne sig et overblik. Skorstenen skulle ligge ude på siden af vraget sammen med resterne af styrehuset. Alle andre overbygninger er også væk, men hvis man svømmer ud på styrbords side, står der et hus i kraftigt træ, som må have været en del af overbygningerne.
Der, hvor styrehuset skulle være, er alt væk, så det er svært at danne sig et overblik. Skorstenen skulle ligge ude på siden af vraget sammen med resterne af styrehuset. Alle andre overbygninger er også væk, men hvis man svømmer ud på styrbords side, står der et hus i kraftigt træ, som må have været en del af overbygningerne.
,

Læs også