DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV!

  Rejse  Resa
Sænkede skibe – vragdykning på Gozo
Det er mange sjove detaljer at betragte. Her er det agterspillet på Cominoland.
Sænkede skibe – vragdykning på Gozo
Spøgefugle har anbragt en VW med lyserøde skærme på Cominoland.
Sænkede skibe – vragdykning på Gozo
Skruen på færgen Xlendi. Men sidder den foran eller bagi?
Sænkede skibe – vragdykning på Gozo
Under dykket i Blue Hole fandt vi denne farvestrålende skorpionfisk.
Sænkede skibe – vragdykning på Gozo
Sænkede skibe – vragdykning på Gozo

Sænkede skibe

– vragdykning på Gozo

Af John Liddiard
Hvem har ikke hørt gamle dykkeulke beklage sig over undervandsverdenen og sukke, at ”det var bedre før”. Sandt eller ej, så er der ikke meget at beklage sig over, hvis man vil dykke på vrag ved Gozo. Der leger myndighederne jævnligt ”sænke slagskib” og det har det marine liv tydeligvis haft stor glæde af gennem årene.

En gang sad jeg og tegnede på en skitse af vraget Perrone ud for Devon. Jeg spurgte de andre dykkere, om de havde noget at tilføje. En af dem – som jeg mente burde vide bedre – så på skitsen og sagde ”Linen sad fast i agterstavnen. Jeg så ikke af resten af vraget.” Der var blot det ved det, at linen sad i stævnen; en meget typisk skarp stævn med anker og ankerspil, men hverken ror eller skruer.
Og hvad har det så lige at gøre med Gozo? Jo – jeg kommer altid til at tænke på det, når jeg dykker på vraget efter Xlendi-færgen. Den skude ville være ideel for min dykkekollega derhjemme. Den har både ror og skruer i begge ender. Under vandlinjen har den to agterstavne. Over vandlinjen har den to forstavne. Der danner bovportene en blødt afrundet spids i begge ender.
Vraget er en slags ”skubmigtræk-dyr” (jeg har altid har undret mig over hvordan Doktor Doolittles lamadyr med hoved i begge ender kunne formere sig). Jeg antager, at besætningen må have haft en slags huskeregel for hvad som var frem og tilbage på den toendede bilfærge.
Færgen blev sænket som kunstigt rev i 1999. Skroget er nu vel begroet med Middelhavets almindelige vækster – en blanding af alger, hydroider og mosdyr. Skyer af små brune jomfrufisk hvirvler omkring oven over. Min guide Werner vil vise mig noget lidt større. Han leder mig ned til bunden. Der ligger overbygningen knust og fladtrykt under skrogets vægt. En stor muræne bor i sit hul der. Desværre var den gået til frokost.

Alt for dykkerne
Malta og Gozo har gjort mere end noget andet europæisk land for at tage sig godt af dykkere. Air Malta ser velvilligt på vores tunge bagage og de store skarer af stranddykkere er forkælet med nært beliggende parkeringspladser. Der er opsat stiger og trapper, de steder hvor det ellers er svært at komme op af vandet. Den større ø Malta har en stadigt voksende samling af kunstige rev. Ved den mindre ø Gozo var Xlendi-vraget det første af sin slags.
Det er dog slet ikke det sidste. Den 12. august 2006 blev passagerskibene Karwela og Cominoland sænket tæt ved Xlendi på Ix-Xatt l-Ahmar. Der blev for nylig sænket en mindre militær patruljebåd ved Malta og der er planer om endnu en ved Comino. På Gozo åbner man muligvis snart et arkæologisk udgravningssted med romerske marmorsøjler for gæstende dykkere.
Xlendi udtales Schlendi og Ix-Xatt l-Ahmar bliver noget i stil med Isch-Att-Lachmar med tysk ach, selvom mit kendskab til fremmedsprog nok ligger på niveau med min dykkekollegas evne til at se for og bag på et skib.

Luftfyldte tønder
Både Karwela og Cominoland blev tidligere drevet af rederiet Captain Morgan. Den maltesiske virksomhed har mange turistbåde, som foretager ture omkring Malta og Comino. De nysænkede færger blev taget ud af drift for fire år siden. Derefter blev de forberedt til sænkningen af Cassar Ship Repair på Malta.
Begge skrog blev renset på en måned. Da man ikke ville...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Læs også