
Højdemåleren er en af de seks såkaldte primære flyveinstrumenter, piloten har i sit cockpit. Det er en slags barometer. Og hvis det er korrekt justeret, viser det den aktuelle flyvehøjde målt i forhold til havoverfladen.
Dykkerpiloter
En nørdet snak om lufttryk
Når du har fløjet på dykkerferie, har du sikkert bemærket, at lufttrykket i flyets kabine falder, mens flyet stiger op til dets cruise-højde.
Man mærker det slet ikke så markant som under en opstigning fra et dyk, snarere som når man i bil kører op i bjergene. Og når dit fly er på vej ned til landing, har du helt sikkert også bemærket en let trykken i ørerne, svarende til, at du under et dyk, dykker nogle få meter længere ned.
► En pasagerjet cruiser typisk i 10-12 kilometers højde. I den højde er lufttrykket kun omkring 0,2 bar, altså en femtedel af trykket ved havoverfladen. Hvis et passagerfly i den højde pludselig mister kabinetrykket, så vil passagerer såvel som piloter miste bevidstheden på mindre end ét minut og dø kort tid efter. Af samme grund er der iltmasker til alle passagerer og hele flyets besætning. Piloterne er i flysimulatoren trænet til, at de på få sekunder kan tage deres iltmaske på. Og det gør piloterne selvfølgelig, inden de læser deres checkliste. Det er et såkaldt ”memory item” på checklisten, altså noget piloten skal huske udenad, fordi det skal gøres så hurtigt, at der ikke er tid til at læse tjeklisten, inden bevidstløsheden indtræder.
Heldigvis er det yderst sjældent, at der er problemer med kabinetrykket i et passagerfly. En Airbus 320, som var det fly jeg fløj til La Paz med, og som jeg har fløjet nogle tusinde timer i som pilot, holder typisk et kabinetryk på ca. 75 % af trykket ved havoverfladen. Så når du sidder og cruiser i et passagerfly, svarer det til, at du opholder dig i Europas højest beliggende skisportssted Val Thorens, der ligger i 2300 meters højde.
Concorden
Det supersoniske passagerfly, Concorden, kunne cruise i helt op til 60.000 fod eller over 18.300 meters højde. Men den var designet, så den kunne holde kabinetrykket så højt, at det svarede til, at passagererne kun var oppe i 1700 meters højde. Vinduerne i flyet var designet meget små for at hindre hurtigt fald i kabinetrykket, lige som der var to separate systemer til at kontrollere kabinetrykket. Hvis Concorden mistede kabinetrykket i cruise i 60.000 fod, ville selv den mest veltrænede pilot kun kunne holde sig ved bevidsthed i mindre end 10 sekunder uden iltmaske.
Verdens hurtigste spionfly
Hvad angår hastigheds- og højde-rekorder, var kongen over alle fly spionflyet SR-71, også kaldet Blackbird. Det kunne operere helt oppe i 80.000 fod svarende til over 24 kilometers højde. Flyene havde trykkabine. Men I den højde ville tab af kabinetrykket betyde øjeblikkelig død, og derfor havde piloterne rumdragter på under deres missioner.
En almindelig flysimulator har ikke trykkabine. Men for at SR-71 piloterne skulle mærke hvordan det føles, hvis kabinetrykket pludselig forsvandt helt oppe i 80.000 fod, og deres rumdragt blev pustet op, så de lignede Michelin manden, havde det amerikanske luftvåben bygget et trykkammer, hvor man havde anbragt et katapultsæde fra en SR-71. Piloten blev spændt fast i sin rumdragt. Instruktøren, der sad uden for trykkammeret, sænkede så trykket inden i trykkammeret, så det simulerede, at flyet befandt sig i 25.000 fod. Her blev piloten spurgt, om han havde problemer med at trykudligne, og hvis det ikke var tilfældet, fortsatte opstigningen. Instruktøren havde anbragt en flaske med 37 grader varmt vand foran piloten, og i 63.000 fod kunne piloten fra sin rumdragt se, at...