
Beatrice | Rami poserer ved skruen på Beatrice i slutningen af dykket.
Convoy Cowboys
– kortlægning af maritime minder
Under Middelhavets rolige overflade ud for Tunesiens kyst gemmer der sig et stort set glemt kapitel af historien – et undersøisk landskab præget af rester fra maritime konflikter under Anden Verdenskrig. Disse skibsvrag er tavse vidner til en brutal, men ofte overset kamp, der var afgørende for udfaldet af felttoget i Nordafrika. Jesper Kjøller beskriver det minutiøse arbejde med at dokumentere og bevare disse episke mindesmærker, og han afdækker deres historiske betydning og ærer de mænd, som risikerede alt for at holde krigsindsatsen i gang. Meed avanceret undervandsteknologi og dedikeret forskning afdækker igangværende projekter den vedvarende arv fra Middelhavskonvojerne og deres afgørende rolle i krigens udfald. Under Medelhavets lugna yta utanför Tunisiens kust döljer sig ett nästan bortglömt kapitel av historien – ett undervattenslandskap präglat av rester från maritima konflikter under andra världskriget. Dessa vrak är tysta vittnen till en brutal, men ofta förbisedd kamp som var avgörande för utgången av fälttåget i Nordafrika. Jesper Kjøller beskriver det minutiösa arbetet med att dokumentera och bevara dessa episka minnesmärken, och han avslöjar deras historiska betydelse, samtidigt som han hedrar de män som riskerade allt för att hålla krigsinsatsen igång.
Med avancerad undervattensteknologi och målmedveten forskning avslöjar pågående projekt det bestående arvet från Medelhavskonvojerna och deras avgörande roll i krigets utgång.
Den dybblå ro
Den smukke, dybe blå farve, der omgiver os, mens vi synker ned, findes kun i Middelhavets. Det er næsten middag, og havet over os ligger helt fladt – en perfekt spejlflade, der kun reflekterer himlen. Vi har bonaccia, det italienske ord for havblik.
Vi følger den tynde, hvide lodline med fastgjorte vimpler for hver tre meter, så den er lettere at se. Da vi når 30 meter, begynder skyggen af det massive fragtskib SS Beatrice langsomt at åbenbare sig under os. Hun hviler på bagbordssiden, bemærkelsesværdigt intakt trods årene. Stefano, Faisal og Thomas, som gik i vandet 15 minutter før Rami og mig, er allerede dybt optaget af deres fotogrammetri-missioner. Kraftige videolamper monteret på deres scootere gennembryder tusmørket og kaster glødende glorier over den sunkne kæmpes flanker. Dykkerne glider langs vraget i forskellige dybder og holder præcise afstande, mens de metodisk indsamler tusindvis af højopløselige billeder – hvert enkelt et lille puslespilsbrik. Materialet fodrer den umættelige appetit i fotogrammetri-modellen, der langsomt genskaber SS Beatrice digitalt.
På bunden på 75 meters dybde ligger et stille kaos af vragrester og spredt last – stumme vidnesbyrd om det øjeblik, SS Beatrice blev opslugt af havet efter et luftangreb i 1941.
Rami opdager et interessant lastrums og styrer sin scooter mod den store, kvadratiske åbning – som en ladeport, der står åben mod havet. Jeg følger efter, og vi begynder at udforske det enorme indre, hvor rustne olietønder ligger spredt.
Efter 35 minutter på bunden begynder vi modvilligt opstigningen, efter at have tilbagelagt hele 137 m fra stævn til hæk med scooteren i bund. Den lange dekompression foran os giver rig mulighed for, at mine tanker kan drive tilbage til fortiden – til ørkenkrigen, som kostede dette og hundredvis af andre skibe og bragte dem til hvile i disse vande.
Ørkenræven
Felttoget i Nordafrika under Anden Verdenskrig, berømt for rivaliseringen mellem feltmarskal Erwin Rommel og general Bernard Montgomery, var en af krigens mest krævende og strategisk komplekse arenaer. Slagene, der blev udkæmpet mellem 1940 og 1943 i Libyens og Egyptens ørkener, var en test af udholdenhed, mekaniseret krigsførelse og frem for alt logistik.
Det ekstreme miljø gjorde enhver bevægelse ressourcekrævende. Det åbne, golde terræn, den brændende varme og det fine sand, der ødelagde maskineriet, forvandlede selv basale operationer til enorme opgaver. Tanks, lastbiler og artilleri brød konstant sammen. Der fandtes ingen lokale ressourcer – brændstof, vand, ammunition og reservedele måtte sejles ind over farlige farvande.
For Rommels aksemagter betød det afhængighed af konvojer, der sejlede fra Italien over Middelhavet. Men disse konvojer blev ubarmhjertigt jaget af allierede styrker fra Malta. Ubåde, bombefly og hurtige destroyers gjorde deres indhug i aksemagternes transporter og skabte kroniske...
Lampedusa er den største af de Pelagiske Øer, beliggende i Middelhavet omtrent midtvejs mellem Sicilien og Nordafrikas kyst. Øen hører under den italienske region Sicilien, men ligger langt tættere på Tunesien end på Italiens...


















