DYK på YouTube  DYK på Facebook  Hent RSS feed  NYHEDSBREV

Rejse  Resa
Cambodja – langt fra turiststrømmen
Rejekutlinger ses på næste alle dyk. Denne er af arten Cryptocentrus strigilliceps og de lever i symbiose med alpheid rejer.

Cambodja

– langt fra turiststrømmen

Tekst & foto: Frode Kjems Uhre

Som dykkerdestination er Cambodja ikke så kendt i Skandinavien som nabolandet Thailand. De fleste dykkercentre i Cambodja ligger på øerne ud for Sihanoukville. Turister på pakkerejse til Cambodja vil typisk slutte af med 3-4 dages badeferie i Sihanoukville, efter de med deres guide har besøgt Angkor Wat og hovedstaden Phnom Penh samt sejlet på floden Mekong. Men jeg havde intet ønske om at være en del af det turistcirkus. Så da jeg hørte at et norsk par havde startet et lille ”boutique dive center” på den lille ø Koh Sdach langt væk fra turiststrømmen, fik jeg lyst til at tage derhen.

►  Jeg var landet i hovedstaden Phnom Penh tidligere på eftermiddagen. Efter en fire timers biltur, der bl.a. gik gennem nationalparken Botum Sakor, kommer jeg ud til den lille by Poy Yopon ved kysten. Her hyrer jeg en lille speedbåd til at sejle mig ud til Koh Sdach. En sejltur på kun 5-10 minutter.

Det er sent, da jeg kommer frem. Hege og Kristoffer, som de norske ejere af dykkercenteret Octopuses Garden hedder, tager selv imod mig og anviser mig en soveplads. Jeg startede min rejse tidligt i morges i Vest Papua i Indonesien og har rejst hele dagen, så jeg er træt og går på hovedet i seng.

Murænen poserer
Jeg vågner veludhvilet tidligt næste morgen og sidder og nyder solopgangen, mens jeg samler mit undervandskamera. Efter en dejlig morgenmad med bl.a. frisk eksotisk frugt sejler vi ud for at dykke på nogle af de lokale koralrev.

Første dyk bliver ved Koh Andech, også kaldet Turtle Island fordi øens form minder om en skildpadde. Af de lokale rev er det her, der er bedst chance for at se større fisk som f.eks. african pompano, giant barracuda og trevallies.

Her er der virkelig mange forskellige koraller og fisk. En hvidøjet muræne poserer velvilligt for mig i flere minutter, inden den trækker sig tilbage i sit skjul i koralblokkene. Halsbånd-klovnfisk kigger frem mellem søanemonens beskyttende tentakler, men de er ikke helt så samarbejdsvillige, når det kommer til at få taget billeder. Her er nøgensnegle overalt. Især den smukke Jorunna funebris, der er hvid med brune eller sorte pletter, ser jeg i store flokke mange steder. Revet virker sundt, og der er et rigtig fint fiskeliv.

En sjælden svamp
Da et hold marine biologer fra FFI (Fauna & Flora International) i 2018 var i Cambodja for at lave en undersøgelse om søheste, stødte de på en meget stor og meget sjælden havsvamp, Neptuns Kop, opkaldt efter den romerske havgud. I over hundrede år havde man troet, svampen var uddød. Der var blevet drevet rovdrift på den på grund af efterspørgsel fra museer og private samlere. Nogle familier brugte den ligefrem som badekar til deres børn.
Den var ikke blevet set i live siden 1908, men så i 2011 blev den genopdaget i Singapore. Og nu findes den altså også i Cambodja ikke så langt fra Octopuses Garden. Modsat de fleste andre svampe, som foretrækker at gro fast til koralrevet, trives Neptuns Kop på sandbund, og derfor er den speciel sårbar overfor fisketrawl, der ødelægger havbunden.

Husrev
Nogle dykkercentre kan prale med at have et husrev tæt på. Men ved Octopuses Garden kan man simpelthen dykke direkte nedenunder dykkercentret, idet det står på pæle ude i vandet. Så hvis man om eftermiddagen, efter en to flaskers bådtur er sulten efter mere dykning, kan man bare tage en flaske på ryggen og hoppe i direkte fra dykkercentret. Det gør jeg en af eftermiddagene, og jeg bliver virkelig positivt overrasket. For her er faktisk rigtig fin...

Log ind for at se fulde artikler eller opret gratis profil hvis du endnu ikke har et login på DYK. Begge dele gør du her.

Få også DYK magasinet hele året rundt ved at abonnere her: DYK Magasinet

Fakta

Fakta – Cambodja

Historie Kongeriet Cambodja har i det 6.-13. århundrede været en del af Khmerriget. Det opnåede selvstændighed i 1955 efter at have været en del af Fransk...

Læs artiklen i DYK #65:

SOME images:
Cambodja – langt fra turiststrømmen, Cambodja – langt fra turiststrømmen
, Cambodja – langt fra turiststrømmen
Tostribet jomfrufisk (Dascyllus reticulatus)
Spirobranchus giganteus. Juletræsorme findes i flere flotte farver. Det er kun det farvestrålende vedhæng man ser. Selve ormen er skjult nede i en gang den selv har lavet i den levende koral.